Konflikti työyhteisössä on yhä edelleen osittain tabu

Kuinka tunnistan konfliktin omassa organisaatiossani tai työyhteisössäni?

Jokaisessa työyhteisössä on konflikteja, mutta niiden olemassaolo on osittain tabu: ”Eiväthän aikuiset ihmiset riitele, vain asiat riitelevät”. Osa konflikteista selviää itsekseen tai osapuolet sopivat ne itse, mutta osa jää pinnan alle kytemään jakaen työyhteisöä klikkeihin ja hankaloittaen työskentelyä jopa merkittävästi. Äärimmilleen vietyinä haudatuista konflikteista seuraa sairauspoissaoloja, ennenaikaista eläköitymistä ja osaajien siirtymistä muualle.

Hyvä uutinen on, että jopa vanhoja ja syvälle juurtuneita konflikteja voidaan sovitella onnistuneesti. Tämä vaatii toki koulutetun ja kokeneen sovittelijan, joka osaa ohjata ja viedä läpi systemaattisen sovitteluprosessin. Olenkin pohtinut, miten kynnystä konfliktin olemassaolon tunnustamiseen voitaisiin madaltaa ja näin osata tarvittaessa hakea selvittämiseen tukea. Konfliktit ovat loistavia oppimistilaisuuksia, jotka tarjoavat mahdollisuuden ihmisten aidolle kohtaamiselle ja yhteistyötaitojen syvemmälle oppimiselle. 

Konfliktit ovat loistavia oppimistilaisuuksia, jotka tarjoavat mahdollisuuden ihmisten aidolle kohtaamiselle ja yhteistyötaitojen syvemmälle oppimiselle. 

Työnantaja on velvoitettu puuttumaan epäkohtiin myös laissa (työturvallisuuslaki 28 §): Jos työssä esiintyy työntekijään kohdistuvaa hänen terveydelleen haittaa tai vaaraa aiheuttavaa häirintää tai muuta epäasiallista kohtelua, työnantajan on asiasta tiedon saatuaan käytettävissään olevin keinoin ryhdyttävä toimiin epäkohdan poistamiseksi.

Työyhteisön sovittelutarve voi tulla epäsuorasti esille esimerkiksi tilanteissa, joissa keskustellaan tiimivalmennuksen tai vaikkapa johtoryhmän kehittämisen tarpeista. Tiimivalmennus voi olla tehotonta tai jopa vahingollista, jos taustalla on vanha ratkaisematon ristiriita. Normaalisti tiimivalmennus on hyvä ratkaisu yhteisten tavoitteiden ja pelisääntöjen selkeyttämiselle – selvittämätön konfliktitilanne kuitenkin helposti tekee valmennusten tulokset tyhjiksi.

Signaaleja, joista työnantaja, esimies tai yksittäinen työntekijä voi konkreettisesti tunnistaa tarpeen työyhteisösovittelulle: 

  • haukkuminen, nimittely, epäasiallinen puhe
  • puhumattomuus
  • epäily kiusaamisesta
  • johtaminen koetaan epäasiallisena
  • häirintäepäily
  • yhteistyön vaikeudet
  • mahdollisesti myös outo tunnelma tai ahdistava ilmapiiri työyhteisössä

Jos joitain yllä olevista merkeistä havaitsee, suosittelen asiantuntijan kanssa keskustelua, olisiko sovittelusta hyötyä ja kannattaisiko sovitteluprosessiin ryhtyä.
 

Lilli_191.jpgLilli Sundvik
Johtaja
Psykologitoimisto Cresco Oy

Psykologian tohtori
Organisaatiopsykologi 

GSM 050 511 0822
Email: lilli.sundvik (at) cresco.fi 
 

Tilaa uutiskirje

Kommentit

Jätä vastaus


(Sähköpostiosoitettasi ei näytetä julkisesti.)

Captcha-koodi Napsauta kuvaa nähdäksesi toisen captcha koodin.

1.7.2019 Tiimi suoriutumisen draiverina – miten tukea menestyvää tiimiä Millainen resepti löytyy hyvin suoriutuvan tiimin taustalta? Millaista tukea tiimi tällöin toivoo? 12.2.2019 Tavaton tammikuu ”Mieti rohkeasti, millaiset työrutiinit sinulle sopivat: Olemme usein liiankin varovaisia muuttamaan toimimatonta,” sanoo Paula Louet blogissa. 28.1.2019 Johda hyvinvointia ja suoriutumista tuloksellisesti tunnekokemuksen kautta Työntekijät voivat työskennellä runsaasti monista eri lähtökohdista käsin. Tunnekokemus työstä on avaintekijä sekä suoriutumisen että hyvinvoinnin johtamiseen. 20.3.2018 Organisaatiosi tulevaisuuden osaamista rakennetaan nyt Lue parhaat palat CRESCO30-webinaarista - Tunnista ja rekrytoi potentaali 27.12.2017 Tarvitsemasi osaaminen voi jo piillä organisaatiossasi Tutkimuksen mukaan kaksi kolmesta työntekijästä kokee, että työnantaja ei tunne työntekijän vahvuuksia. Kuinka tulevaisuuden potentiaali tunnistetaan? 13.10.2017 Onnistuneen rektytoinnin psykologiaa - Tunnista ja vältä ajatusharhat Laura Niemi ja Mikko Puonti kokoontuivat pohtimaan kuinka välttää ajatusharhat rekrytoinnissa. Lue kooste Cresco30-webinaarista. 28.8.2017 Mihin asiantuntijoiden esimiehiä enää tarvitaan? Tarvitaanko esimiestä enää tulevaisuudessa? Korvaako robotti tai jokin tekoälysovellus esimiehen roolin? 6.6.2017 Kesälukemista sadesäälle tai toimistoon Lukijoidemme suosikkiblogit esimies- ja tiimityöstä, rekrytoinneista sekä henkilöarvioinneista luettavaksi toimistoon tai viltin alle. 1.11.2016 8 myyttiä henkilöarvioinnista, osa 2/2 Voiko henkilöarvioinnissa huijata? Entä käyttäytyvätkö psykologit tarkoituksella oudosti? Blogissamme nyt 8 myyttiä henkilöarvoinnista. 17.10.2016 8 myyttiä henkilöarvioinnista, osa 1/2 Menestyvätkö narsistit henkilöarvioinnissa? Entä kannattaako henkilöarviointia käyttää johtajaa rekrytoidessa? Lue 8 myyttiä henkilöarvioinnista. 23.9.2016 Työnantajamielikuva ratkaisee rekrytoinnissa Työnantajamielikuva kumpuaa yrityksessä työskentelevän henkilöstön kokemuksista, fiiliksistä ja ennen kaikkea siitä, ovatko nämä tuntemukset riittävän voimakkaita.