Konflikti työyhteisössä on yhä edelleen osittain tabu

Kuinka tunnistan konfliktin omassa organisaatiossani tai työyhteisössäni?

Jokaisessa työyhteisössä on konflikteja, mutta niiden olemassaolo on osittain tabu: ”Eiväthän aikuiset ihmiset riitele, vain asiat riitelevät”. Osa konflikteista selviää itsekseen tai osapuolet sopivat ne itse, mutta osa jää pinnan alle kytemään jakaen työyhteisöä klikkeihin ja hankaloittaen työskentelyä jopa merkittävästi. Äärimmilleen vietyinä haudatuista konflikteista seuraa sairauspoissaoloja, ennenaikaista eläköitymistä ja osaajien siirtymistä muualle.

Hyvä uutinen on, että jopa vanhoja ja syvälle juurtuneita konflikteja voidaan sovitella onnistuneesti. Tämä vaatii toki koulutetun ja kokeneen sovittelijan, joka osaa ohjata ja viedä läpi systemaattisen sovitteluprosessin. Olenkin pohtinut, miten kynnystä konfliktin olemassaolon tunnustamiseen voitaisiin madaltaa ja näin osata tarvittaessa hakea selvittämiseen tukea. Konfliktit ovat loistavia oppimistilaisuuksia, jotka tarjoavat mahdollisuuden ihmisten aidolle kohtaamiselle ja yhteistyötaitojen syvemmälle oppimiselle. 

Konfliktit ovat loistavia oppimistilaisuuksia, jotka tarjoavat mahdollisuuden ihmisten aidolle kohtaamiselle ja yhteistyötaitojen syvemmälle oppimiselle. 

Työnantaja on velvoitettu puuttumaan epäkohtiin myös laissa (työturvallisuuslaki 28 §): Jos työssä esiintyy työntekijään kohdistuvaa hänen terveydelleen haittaa tai vaaraa aiheuttavaa häirintää tai muuta epäasiallista kohtelua, työnantajan on asiasta tiedon saatuaan käytettävissään olevin keinoin ryhdyttävä toimiin epäkohdan poistamiseksi.

Työyhteisön sovittelutarve voi tulla epäsuorasti esille esimerkiksi tilanteissa, joissa keskustellaan tiimivalmennuksen tai vaikkapa johtoryhmän kehittämisen tarpeista. Tiimivalmennus voi olla tehotonta tai jopa vahingollista, jos taustalla on vanha ratkaisematon ristiriita. Normaalisti tiimivalmennus on hyvä ratkaisu yhteisten tavoitteiden ja pelisääntöjen selkeyttämiselle – selvittämätön konfliktitilanne kuitenkin helposti tekee valmennusten tulokset tyhjiksi.

Signaaleja, joista työnantaja, esimies tai yksittäinen työntekijä voi konkreettisesti tunnistaa tarpeen työyhteisösovittelulle: 

  • haukkuminen, nimittely, epäasiallinen puhe
  • puhumattomuus
  • epäily kiusaamisesta
  • johtaminen koetaan epäasiallisena
  • häirintäepäily
  • yhteistyön vaikeudet
  • mahdollisesti myös outo tunnelma tai ahdistava ilmapiiri työyhteisössä

Jos joitain yllä olevista merkeistä havaitsee, suosittelen asiantuntijan kanssa keskustelua, olisiko sovittelusta hyötyä ja kannattaisiko sovitteluprosessiin ryhtyä.
 

Lilli_191.jpgLilli Sundvik
Johtaja
Psykologitoimisto Cresco Oy

Psykologian tohtori
Organisaatiopsykologi 

GSM 050 511 0822
Email: lilli.sundvik (at) cresco.fi 
 

Tilaa uutiskirje

Kommentit

Jätä vastaus


(Sähköpostiosoitettasi ei näytetä julkisesti.)

Captcha-koodi Napsauta kuvaa nähdäksesi toisen captcha koodin.

18.11.2015 Konflikti työyhteisössä on yhä edelleen tabu Kuinka tunnistan konfliktin omassa organisaatiossani tai työyhteisössäni? 13.11.2015 Voihan työelämä! -viikon kootut vinkit työssäjaksamiseen Crescolaiset innostuivat jakamaan omat työhyvinvointivinkkinsä! 16.10.2015 Miten hakijan motivaatiotota voidaan arvioida? Mitä on oikea motivaatio? Entä sopiva määrä sitä, jotta ihmistä menestyisi työssään ja viihtyisi siinä pitkään? 23.9.2015 Viisi vinkkiä projektimaiseen työskentelyyn Projektimainen työskentely on tehokas tapa saada aikaan tuloksia ja tulevaisuudessa myös työmme on muotoutumassa yhä projektimaisempaan suuntaan. 28.8.2015 Voiko intuitiota käyttää rekrytointihaastattelussa - miksi ja miten? Intuitiivisen tiedon arvoa helposti aliarvioidaan tai se unohtuu haastatteluprosessista kokonaan. 30.1.2015 Viisi muistettavaa muutoksessa Yritysten ulkoiset tai sisäiset toimintaympäristöt elävät jatkuvasti. Kilpailija haastaa, lait muuttuvat, globalisaatio aiheuttaa kustannuspaineita, uudet innovaatiot mahdollistavat uusia tuotteita jne. Tästä seuraa tarve muuttua. 9.4.2014 Karsi huonot esimiehet jo haastattelussa Kuinka havaita huonot esimiehet jo haastattelussa? 1.4.2014 Paljonko teillä on aivohukkaa? Millainen aivojen käyttösuhde teillä on? Strategia on verbi. Strategia ei ole paperi tai suunnitelma, vaan strategia on päivittäistä tekemistä, johon kaikki pitää saada mukaan... 24.3.2014 Johda oikein työpaikan kansalaistaitoja Miten joko valita tai kasvattaa aktiivisia, joustavia ja tehokkaita työntekijöitä lienee yhtä vanha kysymys kuin työelämäkin...