Menestysperusteinen hinta ei paranna rekrytointipalveluiden laatua - päinvastoin

Rekrytointiyritykset voivat käyttää palveludensa laskuttamisessa kahta mallia. Mallia, jossa asiakas maksaa rekrytointiyritykselle riippumatta työn lopputuloksesta tai menestysperusteista (success fee) mallia, jossa rekrytointiyritys saa palkkionsa vain kun asiakas on rekrytoinut henkilön.

Rekrytointiyritysten katteettoman työn riski johtaa keskinkertaisiin kandidaatteihin 

Menestysperusteista hinnoittelumallia voidaan yrittää perustella sillä, että sen toivotaan vähentävän asiakkaan riskiä palvelun hintaan ja hyötyyn nähden. Menestysperusteinen hinnoittelu vaikuttaa siis järkevältä: kukapa asiakas ei haluaisi pienentää riskejään ja ostaa vain hyödyllistä palvelua?

Mutta asia ei ole näin yksinkertainen. Menetysperusteiseen hinnoitteluun suostuva rekrytointiyritys kasvattaa riskiään tehdä katteetonta työtä. Kuvitellaanpa tilanne, jossa asiakas ”hajauttaa riskiä” mahdollisimman tehokkaasti ja tekee siksi kolmen rekrytointiyrityksen kanssa menestysperusteiseen hinnoitteluun perustuvan rekrytointitoimeksiannon. Palkkio luvataan vain sille rekrytointiyritykselle, jonka ehdokkaan asiakas palkkaa. Asiakkaan vilpitön ajatus saattaa olla ”Palkitsen tehokkaimman rekrytoijan ja saan kilpailuttamalla parhaan ehdokkaan”. Meneekö homma niin?

Rekrytointi, kuten kaikki muukin konsultointityö, on luottamusbisnestä.

Mitä kuvitteellisen tilanteemme kolme rekrytointiyritystä nyt tekevät? Valjastavatko he hankkeeseen kyvykkäimmät konsulttinsa ja tekevätkö he ympäripyöreitä päiviä etsiäkseen asiakkaalle parhaat ehdokkaat? Eivät. Nämä kolme rekrytointiyritystä etsivät kolmesta viiteen helpointen löytyvää ehdokasta tai vaihtoehtoisesti lähettävät asiakkaan puheille suuremman joukon ei-kriteerit täyttäviä kokelaita toiveella ”Kyllä niistä joku läpi menee”. Pahimmillaan rekrytointiyrityksen edustaja voi yrittää muokata asiakkaan etsimän henkilön osaamisprofiilia toimeksiantovaiheessa siten, että konsultin jo rekisterissään olevat ehdokkaat sopivat tehtävään.
 

Rekrytointipalvelusta maksettava kiinteä hinta on laadun tae  

Rekrytointi, kuten kaikki muukin konsultointityö, on luottamusbisnestä. Luottamus luodaan ja sitä ylläpidetään toista osapuolta arvostamalla ja toisen ammattitaitoa kunnioittamalla ja hyödyntämällä. Kunnioittaako ja hyödyntääkö menestysperusteinen hinnoittelumalli osapuolten osaamista? Mistä menestysperusteisesti hinnoitellusta rekrytoinnista on kyse? Kärjistäen siitä, että asiakas on maksavinaan rekrytointitoimeksiannosta ja konsultti on tekevinään työtä asian eteen.

Mitä tästä opimme? Tuntuuko kiinteähintainen rekrytointi kalliilta ja riskialttiilta? Vanha kansanviisaus voi antaa apua, kun ratkaisua mietitään: Köyhän ei ole varaa ostaa (näennäisesti) halpaa. Eikä menestysperusteisesti hinnoiteltua rekrytointia.


Mikko_Puonti_cresconpalvelut1.jpgMikko Puonti
Seniorikonsultti
Psykologitoimisto Cresco Oy

Psykologian maisteri
Psykologi

LinkedIn

 

 

Sinua voi kiinnostaa myös
Voiko intuitiota käyttää rekrytointihaastattelussa - miksi ja miten?
Motivoitunut can-do-ihminen vailla töitä! Miten hakijan motivaatiota mitataan?
Karsi huonot esimiehet jo haastattelussa
Rekrytointitilanteiden 5 tärkeää kysymystä

Kiinnostuitko? Lue lisää rekrytointipalveluistamme Opteamin sivuilta.
Psykologitoimisto Cresco Oy on osa Opteam Yhtiöt -konsernia. 


Tilaa uutiskirje

Kommentit

Jätä vastaus


(Sähköpostiosoitettasi ei näytetä julkisesti.)

Captcha-koodi Napsauta kuvaa nähdäksesi toisen captcha koodin.

1.7.2019 Tiimi suoriutumisen draiverina – miten tukea menestyvää tiimiä Millainen resepti löytyy hyvin suoriutuvan tiimin taustalta? Millaista tukea tiimi tällöin toivoo? 12.2.2019 Tavaton tammikuu ”Mieti rohkeasti, millaiset työrutiinit sinulle sopivat: Olemme usein liiankin varovaisia muuttamaan toimimatonta,” sanoo Paula Louet blogissa. 28.1.2019 Johda hyvinvointia ja suoriutumista tuloksellisesti tunnekokemuksen kautta Työntekijät voivat työskennellä runsaasti monista eri lähtökohdista käsin. Tunnekokemus työstä on avaintekijä sekä suoriutumisen että hyvinvoinnin johtamiseen. 20.3.2018 Organisaatiosi tulevaisuuden osaamista rakennetaan nyt Lue parhaat palat CRESCO30-webinaarista - Tunnista ja rekrytoi potentaali 27.12.2017 Tarvitsemasi osaaminen voi jo piillä organisaatiossasi Tutkimuksen mukaan kaksi kolmesta työntekijästä kokee, että työnantaja ei tunne työntekijän vahvuuksia. Kuinka tulevaisuuden potentiaali tunnistetaan? 13.10.2017 Onnistuneen rektytoinnin psykologiaa - Tunnista ja vältä ajatusharhat Laura Niemi ja Mikko Puonti kokoontuivat pohtimaan kuinka välttää ajatusharhat rekrytoinnissa. Lue kooste Cresco30-webinaarista. 28.8.2017 Mihin asiantuntijoiden esimiehiä enää tarvitaan? Tarvitaanko esimiestä enää tulevaisuudessa? Korvaako robotti tai jokin tekoälysovellus esimiehen roolin? 6.6.2017 Kesälukemista sadesäälle tai toimistoon Lukijoidemme suosikkiblogit esimies- ja tiimityöstä, rekrytoinneista sekä henkilöarvioinneista luettavaksi toimistoon tai viltin alle. 1.11.2016 8 myyttiä henkilöarvioinnista, osa 2/2 Voiko henkilöarvioinnissa huijata? Entä käyttäytyvätkö psykologit tarkoituksella oudosti? Blogissamme nyt 8 myyttiä henkilöarvoinnista. 17.10.2016 8 myyttiä henkilöarvioinnista, osa 1/2 Menestyvätkö narsistit henkilöarvioinnissa? Entä kannattaako henkilöarviointia käyttää johtajaa rekrytoidessa? Lue 8 myyttiä henkilöarvioinnista. 23.9.2016 Työnantajamielikuva ratkaisee rekrytoinnissa Työnantajamielikuva kumpuaa yrityksessä työskentelevän henkilöstön kokemuksista, fiiliksistä ja ennen kaikkea siitä, ovatko nämä tuntemukset riittävän voimakkaita.