cresco_facebook.png cresco_linkedin.png cresco_twitter.png

Mihin asiantuntijoiden esimiehiä enää tarvitaan?

Nykypäivän trendi näyttää olevan, että monet menestyvät asiantuntijaorganisaatiot madaltavat rakenteitaan. Joissain yrityksissä esimiehet sekä väliportaan johtajat on poistettu jo kokonaan. Asiantuntijoille on annettu valta tehdä päätökset omaa asiantuntemusaluettaan koskevissa asioissa - ja näin on varmasti hyväkin. Tarvitaanko esimiestä enää tulevaisuudessa? Korvaako robotti tai jokin tekoälysovellus esimiehen roolin?

Robotti on tutkitusti oikeudenmukainen sekä tasapuolinen esimies, ja lisäksi tekoälyn on todettu oppivan tekemään parempia päätöksiä kuin ihmisen. Mitä sellaista esimies voi tarjota asiantuntijatiimilleen, mitä eivät älykkäät järjestelmät voi korvata? Mitä tarvitsee asiantuntija, joka on valtuutettu tekemään työhönsä liittyvät päätökset ja järjestelyt täysin itsenäisesti?

Organisaatioissa, joissa esimiehiä yhä on, voi varsinainen esimiehen rooli olla alasta riippuen lähempänä esimerkiksi myyjää, projektipäällikköä tai asiantuntijaa. Joskus esimies taas tuntuu olevan monien tietojärjestelmien jatke kooten tietoa henkilöstöstään ja tehdyistä johtamistoimista eri järjestelmiin. Erään asiakkaamme HR-päällikkö oli laskenut, että heidän useamman tuhannen hengen asiantuntija-organisaatiossa esimies kirjaa tietoja 38 eri järjestelmään. Se on aikamoinen määrä. Onko tulevaisuuden esimies järjestelmien jatke?

Kohti valmentavaa esimiestyötä

Eräs viisas kollegani sanoi jo monta vuotta sitten, että esimiehen ainoa tehtävä on luoda hyvä henkinen tila, jossa työntekijät voivat toteuttaa itseään. 

Monet esimiehet kiinnittävät yhä enemmän huomiota valmentavaan esimiestyöhön. He ovat opetelleet erilaisia coaching-tekniikoita sekä tapoja sparrata työntekijöitään. Seuraava askel on opetella, millaisilla keinoilla ja rakenteilla hyvää ilmapiiriä voi luoda yhdessä työntekijöiden kanssa. Helppoa eikä suoraviivaista se ei välttämättä kuitenkaan ole. Yhteinen nimittäjä löytyy sparrauksesta, henkisen tuen saamisesta ja tekemisen meininkiin kannustamisesta, joissa kaikissa esimiehellä on paljon annettavaa työyhteisölleen.

Itse olen ollut hyvin kiitollinen lyhyistäkin sparraushetkistä esimieheni kanssa, joiden anti on ollut paitsi haetun suunnan selkeytyminen, myös se, että hahmottaa paremmin miltä omat ajatukset toisen korvissa kuulostavat. Tämä siitäkin huolimatta, että olen omalla alallani vahva asiantuntija, ja teen itsenäisiä päätöksiä. Samankaltaisia kokemuksia haluan itse antaa esimiehen roolissa myös omille asiantuntijoilleni, vaikka koenkin alati huonoa omaatuntoa sparrailuun jäävän ajan vähyydestä.

ESIMIEHELLE EI OLE VALMISTA MUOTTIA

Maailman muuttuessa ja organisaatioiden eläessä mukana jatkuvassa muutoksessa, on esimies yksi avainpelaajista innostamassa tiimiään rohkeasti uuden tutkimiseen.

Kaiken esimiestyön jokainen tekee omaa potentiaaliaan, omia vahvuuksiaan ja kykyjään hyödyntäen. Yhtä kaikille sopivaa mallia toimia ei ole, koska esimieheyteen ei ole valmista muottia. Haasteena onkin hyödyntää se oma yksilöllinen tyylinsä ja sen lisäksi löytää työyhteisölle ja tiimille sopivin tapa sparraamiseen. Esimiehen niin ikään perinteinen rooli ”työnjohtajana” voi siis olla muutoksessa, mutta näillä näkymin meillä esimiehillä on vielä paljon annettavaa sparratessa ja mahdollistaessa asiantuntijoidemme työtä. 

Lilli_191.jpgLilli Sundvik
Johtaja
Psykologitoimisto Cresco Oy

Psykologian tohtori
Organisaatiopsykologi 

LinkedIn
@LilliSundvik

 

Tutustu esimies- ja johtamisvalmennukseemme >>

Sinua voi kiinnostaa myös


Tilaa uutiskirje

Kommentit

Jätä vastaus


(Sähköpostiosoitettasi ei näytetä julkisesti.)

Captcha-koodi Napsauta kuvaa nähdäksesi toisen captcha koodin.

13.10.2017 Onnistuneen rektytoinnin psykologiaa - Tunnista ja vältä ajatusharhat Laura Niemi ja Mikko Puonti kokoontuivat pohtimaan kuinka välttää ajatusharhat rekrytoinnissa. Lue kooste Cresco30-webinaarista. 28.8.2017 Mihin asiantuntijoiden esimiehiä enää tarvitaan? Tarvitaanko esimiestä enää tulevaisuudessa? Korvaako robotti tai jokin tekoälysovellus esimiehen roolin? 6.6.2017 Kesälukemista sadesäälle tai toimistoon Lukijoidemme suosikkiblogit esimies- ja tiimityöstä, rekrytoinneista sekä henkilöarvioinneista luettavaksi toimistoon tai viltin alle. 1.11.2016 8 myyttiä henkilöarvioinnista, osa 2/2 Voiko henkilöarvioinnissa huijata? Entä käyttäytyvätkö psykologit tarkoituksella oudosti? Blogissamme nyt 8 myyttiä henkilöarvoinnista. 17.10.2016 8 myyttiä henkilöarvioinnista, osa 1/2 Menestyvätkö narsistit henkilöarvioinnissa? Entä kannattaako henkilöarviointia käyttää johtajaa rekrytoidessa? Lue 8 myyttiä henkilöarvioinnista. 23.9.2016 Työnantajamielikuva ratkaisee rekrytoinnissa Työnantajamielikuva kumpuaa yrityksessä työskentelevän henkilöstön kokemuksista, fiiliksistä ja ennen kaikkea siitä, ovatko nämä tuntemukset riittävän voimakkaita. 2.5.2016 Aivotutkimuksesta työkaluja esimiestyön kehittämiseeen SCARF-malli tuo uutta ymmärrystä esimiestyhön ja johtamiseen. 14.3.2016 Vältä yksimielisyyden paradoksi rekrytointipäätöksissäsi Yksimielisyyden paradoksi kapeuttaa ja vääristää havaintojamme ja niihin perustuvia päätöksiämme - eikä vähiten rekrytoinnissa. 4.3.2016 Strategisen päätöksentekokyvyn kehittäminen Kokemus auttaa tekemään parempia päätöksiä, mutta tie oivaltavaksi päätöksentekijäksi vaatii tietoista opettelua. 26.2.2016 Menestysperusteinen hinta ei paranna rekrytointipalveluiden laatua - päinvastoin Tuntuuko kiinteähintainen rekrytointi kalliilta ja riskialttiilta? 11.2.2016 Myötätunnon osoittamisen supervoima työyhteisöissä Pohdintaa ja tutkimustuloksia myötätunnon merkityksestä työhyvinvoinnille, henkilöstön sitoutumiselle ja tuottavuudelle.